Ni har säkert hört talas om tacksamhetsdagböcker? Såna man ska skriva i och sammanfatta vad man är tacksam för. Jag skrev om det för länge sen och jag började faktiskt skriva i en tacksamhetsdagbok och höll på några veckor. Sen rann det ut i sanden.

Nu har jag insett att jag faktiskt inte riktigt hade hittat till de djupare känslorna av tacksamhet. De som gör att man förändrar sitt liv.

Jag har länge varit en person som jagar efter något bättre, häftigare, roligare och mer prestigefyllt. Både i det privata och i mitt yrkesliv – kanske mest i yrkeslivet. Jag har sällan satt mig ned i lugn och ro och verkligen njutit av nuet och det jag faktiskt har.

När man aldrig är nöjd med det man har och kanske tittar på andra och ser vad de har, då kan det vara svårt att hitta ro och glädje i livet. Jag har själv känt avundsjuka och missunsamhet mot andra, människor som jag egentligen tycker jättemycket om, men som jag har jämfört mig själv med. De där känslorna har funnits där för att jag inte har vågat vända blicken mot mig själv. Jag har inte insett hur jag själv har det, inte tagit mig tid att njuta av det jag har ,och inte heller på riktigt funderat på vad som verkligen är viktigt för mig.

I dag har jag kunnat släppa vad andra gör och tycker och tänker. Jag kan på ett mycket djupare plan hitta ro i det som jag har – och på riktigt uppskatta det jag har. Inte bara säga att jag är tacksam som en klyscha, eller skriva några rader i en tacksamhetsbok, eftersom “det ska man ju göra”. Utan på riktigt. Jag gissar att det har med nya förmåga att vara mer närvarande att göra. Att när man är mer närvarande blir känslorna mer “rika” och inte så flyktiga.

Jag gissar att detta nya sätt att uppleva djupare tacksamhet också kommer få mig att kanske bli mer nöjd med mig själv och vad jag åstadkommer. Jag har ju tidigare brottats med att jag fokuserat på det som gått fel, istället för att fira det som gått bra.

Och skulle jag börja lista allt som jag är tacksam för så skulle det bli väldigt långt. Men jag har insett att det är det som är mig närmast som jag är mest tacksam för. Min fina familj. Mitt mysiga hem (även om jag så klart fortfarande drömmer om huset på landet med större utrymme och stor trädgård!). Mina fina vänner. Min yogaträning. Min meditation. Min hälsa. Mitt trevliga uppdrag som digital konsult. Min nya känsla av närvaro. Min nya nöjdhet. Min nyfikenhet. Ja, ni ser ju… listan kan bli hur lång som helst!

 

Forskning visar att man kan förbättra sin psykiska hälsa om man skriver tacksamhetsdagbok regelbundet. Och sen finns det massor av andra fördelar för din hälsa som du kan läsa om här.

 

Jag och min dotter pratade alltid förr på kvällarna om 3 bra saker som hade hänt henne under dagen. Jag tyckte alltid att det var så mysigt att få en inblick i vad som gjorde henne glad. Vi slutade  med det under ett tag men nu har vi börjat igen. Det är ju om inte annat ett bra ämne vid middagsbordet!

 

Tack till er alla som läser. Som mailar och som kommer fram på stan och säger hej. Jag hoppas att min tacksamhet för er alla också kommer fram mellan alla hudrelaterade inlägg! ♥

 

Läs mer om hur jag tränar på att leva mer i nuet:

Att leva mer i nuet – äntligen har jag fattat grejen!