Ansiktsyoga, face yoga, ansiktsgympa hemma – vilka övningar kan man göra? Och – kan ansiktsyoga hjälpa mot rynkor och ge huden glow? Ja, ja men! Ansiktsyoga är inte något som kommer från klassiska yogiska traditioner, utan är något som moderna yogisar har “hittat på”. Men oavsett kan man använda dessa övningar för att jobba med ansiktsmuskler, stimulera blodcirkulationen och kollagen- och elastinproduktionen. Det bästa du kan göra för dig själv är ju att para vanlig yoga med ansikstyogan – huden sitter ju på hela kroppen och yoga är välgörande för alla “system”; blodcirkulation, lymfa, bindväv, inre organ, nerver, stressreducering…

Här har jag satt ihop några övningar för ansiktet som du kan testa att göra hemma. Det var sjukt svårt att fota dessa, haha! Jag roade mig med att göra dessa övningar i bilen när vi var ute på sommarlovsäventyr för några år sen – perfekt när man har tid över. Jag rekommenderar att göra övningarna varje dag – det tar max 10 minuter! – och redan efter två dagar kommer du att se resultat!

Ansiktsyoga för rynkor i pannan – (se bilden ovan)

Testa att göra detta framför en spegel först så att du ser att du gör det rätt. Slappna av i axlarna, alltså, de ska inte vara uppe vid öronen. Bredda mellan armbågarna så att din bröstkorg är öppen. Andas genom näsan, gärna ända ned till magen. Andningen hjälper till att sätta fart på lymfan + du syresätter huden. Placera händerna längs hårfästet och “dra” upp dem så att du känner att det drar i pannan och den ser utslätad ut. Titta sedan nedåt och känn hur det stramar, håll så och räkna till 5. Släpp, vila några sekunder och upprepa.

ansiktsyoga-hur-gor-man

Ansiktsyoga för hela ansiktet

Slappna av i axlarna, sitt upp eller stå bra så att du kan andas ordentligt genom näsan, ända ned i magen. Här gäller det också att försöka slappna av i käkarna. Forma munnen till ett O och dra ned underkäken. Känn hur det drar i huden på kinderna och under ögonen. Titta sen upp och håll under 5 sekunder. Tricket är att inte rynka pannan – och som ni ser på mig är det svårt att inte göra det! Försök att inte engagera musklerna i pannan – det går om man tränar! Slappna av och upprepa. Denna övning kommer att kännas annorlunda varje gång du gör den, för du kommer att “känna” olika sensationer, och ju mer du slappna av i käkar, öron, ögon och panna så “kommer du åt” olika muskler.

ansiktsyoga-rynkor

Ansiktsyoga för kråksparkar runt ögonen

När vi kisar så engagerar vi ofta större muskelgrupper runt hela ögonen = detta ger kråksparkar. Denna övningen tränar dig på att använda mer av ögonmusklerna (bra för alla att jobba med dessa!) och gör att du kan slappna av mer i övriga muskler. Igen: ned med axlarna, andas. Placera är två fingrar på tinningarna och “dra ut” området runt ögat där du har kråksparkar. Kisa sen i en (1) sekund med ögonen, och släpp. Upprepa 10 gånger. Släpp och vila. Upprepa om du vill.

ansiktsyoga-faceyoga

Ansiktsyoga för området runt näsa + mun = nasolabiala veck

Har du linjer mellan näsa och mun – så kallade nasolabiala linjer? Denna övning kan hjälpa till (annars är mitt bästa trick att köra en sockerdetox, funkar alltid på mig!) och här är det samma som ovan; slappna av i axlarna och andas ordentligt ned i magen. Vik in läpparna under tänderna och le åt ena sidan så att du “slätar ut” den andra sidan. Här brukar jag känna att huden “släpper” och här gäller det också att slappna av i käken och pannan. Håll detta sneda leende och räkna till 10. Slappna av och vila. Upprepa om du vill – och glöm inte andra sidan!

 

Jag återkommer snart med fler övningar! 

Gua sha sten – hur använder man det?