I september förra året fick jag nog av aldrig ha energi eller ork till något. Jag kände att alla kläder kändes trånga, och hade bara låg energi, och kände mig inte hemma i min egen kropp. Jag upplevde också att jag var liksom slö i huvudet, ni vet “hjärndimma”. Mycket kan säkert förklaras av förklimakteriet, men jag kände också att jag kunde hjälpa mig själv, och började då med periodisk fasta, modellen 5:2.

Det innebär att jag 2 dagar i veckan äter mindre (500 kalorier) , och de andra dagarna äter jag “som vanligt”. Det tog bara 2-3 veckor så kände jag mig såååå mycket piggare! Det var ganska otrolig skillnad faktiskt. Midjemåttet blev också mindre och kläderna passade igen. Känslan av att orka saker, att känna ett “sug” i kroppen efter mer rörelse, känna att kroppen OCH knoppen är jag är pigg och vaken och mycket mer kreativ – det är en så härlig känsla.

Periodisk fasta har flera hälsofördelar, men jag vill enbart skriva om detta för att inspirera dig som känner dig fast i kroppen, känner dig trög i huvudet eller saknar energi och ork. Den känslan är så tung, och den påverkar tankarna negativt ännu mer, åtminstone för mig. Jag märkte att jag hade riktigt dåliga och taskiga tankar om mig själv och dessa tankar har liksom släppt nu när energin flödar i kroppen och huvudet igen.

Det har ibland varit utmanande att fasta, vissa dagar är tunga, men för det mesta går alldeles utmärkt att fasta, jag nästan längtar efter de dagarna. Varför? Därför att jag blir så mycket mer alert de dagarna som jag fastar. Jag märkte detta redan för 10 år sen när jag testade juicande första gången. Man liksom klarnar i huvudet – så coolt!

Jag har också insett att jag dör inte om jag inte äter frukost, jag dör inte om jag äter ganska lite på en dag, och jag kan absolut jobba och träna precis som vanligt de dagar jag fastar. Man måste helt enkelt ha en plan för maten, har man det så går det galant.

Men trots detta faller jag så klart ned i mina berömda sockerhål ibland. Jag har ofta perioder helt utan socker, en del perioder helt utan godis, och ibland har perioder där jag plötsligt äter mycket godis. Jag kan bara gissa att det är min “missbrukarhjärna” (jag rökte cigaretter i många år innan jag slutade för 19 år sen) som bråkar med mig ibland.

Och det är också helt ok. Att ha perioder där man inte ens tänker på förbud eller “hälsosam mat”. Men numera när jag har energi i kroppen så säger den faktiskt i från. Den längtar efter grönsaker. Den ger mig tydliga signaler när det har blivit för mycket sött. Tacksam för det.

Jag vet också att periodisk fasta inte alls passar för alla, så här behöver man testa sig fram. Men man behöver nog testa minst 3-4 veckor för att verkligen få en känsla för det, och hinna ta sig från “hjälp, jag dör! Detta är svinjobbigt” till känslan av “Ja, men det här är ju nice!”.

Jag ser framför mig att jag kommer att fortsätta med 5:2 ett tag till, eftersom jag mår så bra av det. Men jag är också öppen för att experimenterat med andra varianter av fasta. Har du testat?

 

Läs mer: 

När jag tappade all min energi