Formex-mässan är i full gång och i år ser vi mycket hållbarhets- och miljötänk på fackmässan för design och inredning.

Två av uppstickarna är Ogland som säljer miljöcertifierade lakan och Idyllien  som producerar doftstickor och tvålar av råvaror från Gotland. En trend som tyder på att vi blir allt mer medvetna och intresserade av vad det är vi köper och vad varumärkena står för.

– Att vi i allt högre grad vill ha kvalitet som håller över generationer och som kan ärvas av barn och barnbarn märks tydligt. De som satsar på den typen av kvalitet kan också ta bättre betalt för sin design, eftersom det äkta och unika har ett högt värde, sa Karin Sköldberg som är VD för Trendgruppen PR till DI Weekend.

Det närproducerade räknas in som ännu en värdehöjare för design. Trenden som råder, och som vi hoppas ska hålla i sig, innebär alltså att hållbarhet och närhet gör stor inverkan på hur designen mottas av konsumenterna. En nyhet som gör oss mycket glada.

Källa: DI Weekend