Gör den lite tråkigare delen av det nya året till en tid då du lägger till lite bra vanor.

Det behöver inte vara så stora förändringar du gör, utan små och lätta.

Se bara till att hålla en regelbundenhet med dina nya vanor, så kommer du att känna att dom sitter efter några veckor.

Här kommer lite enkla förslag som över tid kan göra stor skillnad:

Starta dagen med att dricka ett glas vatten med några msk äppelcidervinäger. Syran i äppelcidervinäger sätter fart på din ämnesomsättning och hjälper dig att bli av med vattenbindningen i kroppen. Om du väljer en fermenterad vinäger så fyller du automatiskt på med bra mag-tarm-bakterier också! Jag är en stort fan av Braggs ofiltrerade vinäger!

Torrborsta dig varje dag! Huden är kroppens största organ och en stor del av vårt renings-system. Torrborstning stimulerar lymfsystemet, tar bort döda hudceller och stärker ditt immunförsvar. Torrborstningen ger dig en frisk hud som lättare kan ta upp det du smörjer in dig med, och framförallt får du en hud som kan andas.

Drick en till två koppar örtte varje dag. Variera sorterna. Jag har tre favorit-märken som alltid finns i mitt skåp. Lösvikts-te från Teministeriet, Neal’s Yard Remedies ört-te och blandade sorter från Pukka.

Försök att dricka en grönsaksjuice varje dag. Här har jag gjort en lever-renande och matig juice på: 2 selleristjälkar, 1 rödbeta, 1 citron, 1 avokado. Mixa och spätt med vatten. Basbildande, antiinflammatoriskt och massor av bra näringsämnen.

På söndagskvällarna brukar jag ta ett magnesium-bad. Ett otroligt bra sätt att fylla på sina magnesium-depåer på. Magnesium brist är dessvärre ett vanligt problem hos de flesta. Mineralen påverkar ca 300 enzymsystem i kroppen och hjälper cellerna, musklerna, blodtryck, protein och kalciumomsättningen att fungera optimalt. Ett enkelt sätt att se till att balansera depåerna på! Jag brukar använda ca ett kilo salt till ett badkar. Ligg och koppla av i minst en halvtimme. Kliv bara upp och låt kroppen lufttorka (utan att duscha av dig!). Man sover som ett barn efter det här badet, och effekten sitter kvar i flera dagar.

Har du inte tillgång till något badkar så ta ett fotbad istället. Då brukar jag ta 1-2 dl mineralsalt i en balja. Sitt med fötterna i blöt i ca en halvtimma.

Enkla smarta rutiner ger en enorm vinst för ditt välmående!