Var och varannan har tyvärr problem med sin sömn.  Även dem som normalt sett sover bra har ibland perioder av sömnlöshet.

Vid stora förändringar som stressar, och kanske stjäl mycket tankeverksamhet, då är det tyvärr lätt att fortsätta att försöka lösa sina problem även då nattlampa är släckt.

Vad kan man då göra för att få en lugnare sömn?

Här kommer lite tips som du kanske kan ha användning av:

  1. Minska på stressen och se till att du får minst 30 min träning varje dag. Avslappningsövningar och meditation är en stor hjälp för många. Se till att vara ute i naturen så fort du har möjlighet. Den är magiskt stress-reducerande!
  2. Ät inte middag för sent.
  3. Stäng av skärmarna i tid.
  4. Har du en spikmatta hemma, använd den. Trycket från piggarna frisätter endorfin, cirkulationen ökar och spänningarna släpper.
  5. Ett varmt bad någon timme före sovdags frisätter lugnande oxytocin som får dig att komma in i ”sömn-mood” lättare.
  6. Om det är varmt och tropiska temperaturer på nätterna, ta då istället en kall dusch innan sovdags.
  7. Skriv ned tankar som bekymrar dig och släpp dem sedan. Det är nog inte så troligt att du hittar en bra lösning till dina problem mitt i natten.
  8. Ha en bodylotion som du bara har på kvällen, som också har sömngivande och lugnande egenskaper. Och kanske också ha en ”pillow-mist” att dofta över kudden med innan sängdags.
  9. Hitta ett örtte som du gillar och dricker på kvällen. Jag har hittat en favorit hos Teministeriet som jag hela tiden återkommer till. Jag brukar köpa det här.