Meny

Frukost för morgontrötta!

Har du dåligt med tid på morgonen? Svårt att få ihop en vettig frukost? Då kan kanske det här receptet kan vara en bra lösning för dig !

”Overnights oats” är ett superalternativ för dig som har stressiga morgnar och ändå vill äta en hälsosam och mättande frukost! ”Overnights oats” räknas som rawfood och behåller därför vitaminer och näring på ett bra sätt om man jämför med dess kompis ” varm gröt”!

Havregryn  har ett högt proteininnehåll, bidrar till längre mättnadskänsla och innehåller massor av bra fibrer som är bra för magen. Innehåller dessutom mycket betaglukaner som hjälper kroppen att sänka ” det onda kolesterolet” och hålla blodsockret på en stabil nivå.

Gör så här:

Blanda en dl havregryn med en dl valfri mjölk. Blanda i lite kanel och kardemumma för smaksättning. Ställ in i kylen övernatten och låt grynen suga upp vätskan. På morgonen tar du den ur kylen och toppar med bär, frukt eller nötter.

Eller varför inte toppa med allt?!

Jag brukar göra min egen mandelmjölk! Så här gör du: lägg mandlar eller nötter i vatten minst 12 timmar, skölj  och ta bort ev skal, mixa med kallt vatten och om du vill så  smaksätt med lite vaniljpulver. (grundmått är ca 3 dl mandlar till 1 liter vatten)

Jag brukar ställa in overnights oats i en glasburk med lock, så kan alla  ta så mycket som dom vill!

Frukost, lunch eller mellanmål! Alltid bra att ha en laddning i kylskåpet. Blandningen håller sig ett par tre dagar i kylskåpet.

Jag brukar toppa med lite extra kanel och ibland så ringlar jag över lite honung.

Testa dig fram och se vad du gillar bäst!

 

Sammetsbönor och andra adaptogener.

Ett märke som jag använt mig av ett tag är SUN POTION. De har ett stort utbud av kraftfulla örter, svampar, superfoods i en härlig blandning. Kinesiska och ayurvediska traditioner som blandas med nytänk! Just nu har jag kört mucuna pruriens i min smoothie. Varvar den med astragalus. Mucuna pruriens är en böna som innehåller naturligt L-dopa, som är en föregångare till hjärnans kemiska dopamin, ett må-bra hormon för gott humör, bra ämnesomsättning  och en bättre sömn för att nämna några fördelar med  denna kraftfulla böna!

Astragalus är en rot som används sedan antiken i kinesisk medicin för att stärka kroppen och bekämpa infektioner. I likhet med Maca och Ginseng, är Astragalus en adaptogen som kan bidra till att sänka kroppens stressnivå. Den har också ett högt värde av zink, magnesium  och järn. 

Hur bra låter inte det?!

Nästa inköp tänkte jag mig den här

Läs mer om YIN POWER här

 

Nya domäner!

Har ägnat flera veckor år att packa-packa upp- beställa möbler-flytta upp flytta ned…Ja alla som har flyttat har väl känt av hur det är?! Vi har bytt vårt hus på Drottningholm (saknar våra underbara grannar!!) mot ett fantastiskt hus på landet och ett härligt boende i stan. Mycket ”meck” men åhh så värt all möda och stort besvär! Snart sätter vi igång renoveringen i stan men först får ni en ”sneak peak” på alla fina detaljer i vårt nya hus.

Enjoy!

Ett hus med många engelska detaljer!

Vackra öppna spisar.

Ett badrum med utsikt!

Världens gulligaste gästrum.

Min vackra korall!

Detalj från ytterdörren.

Fantastiska överstycken på alla fönster.

Beställer bättre väder till nästa år dock!!

Här är en av våra nya grannar. Tror att han heter Harry… Återkommer om det!

Gott och lättbakat fröknäcke!

Bland det enklaste brödet som du kan baka! Supergott, glutenfritt,nyttigt och billigt. Ta det mjöl som du föredrar och gillar och ta de fröer som passar dig! Smaksätt med vitlök och örter av olika slag. Brödet är perfekt att smula över sallader. Själv gillar jag fröknäcke med avokado som pålägg, och gärna en grön juice till!

Så här gör du:

Sätt ugnen på 150 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt. Rör ihop alla ingredienserna och tillsätt 2 dl hett vatten, vänd runt och häll ut på plåten. Platta ut ordentligt så det bara är ett tunt lager smet över plåten. Det är viktigt, annars blir inte brödet knaprigt. Toppa med lite salt eller blanda i lite salt i degen. Grädda ca 40-45 min. Skär upp eller bryt i lagom stora bitar.

Ingredienser och grundrecept:

2 dl bovetemjöl, 0,5 dl pumpakärnor, 0,5 dl hela linfrön, 0.5 dl sesamfrön , 1 dl solroskärnor, 0,5 dl olivolja, salt.