Meny

Livsstil

5 smarta detox-vanor!

Sommaren är en perfekt tid för att väva in nya bra detox-vanor. Det behöver inte vara så stora förändringar du gör, utan små och lätta! Se bara till att hålla en regelbundenhet med dina nya vanor, så kommer du att känna att dom sitter efter några veckor.

Här kommer lite enkla förslag som över tid gör stor skillnad!

Starta dagen med att dricka ett glas vatten med några msk äppelcidervinäger. Syran i äppelcidervinäger sätter fart på din ämnesomsättning och hjälper dig att bli av med vattenbindningen i kroppen. Om du väljer en fermenterad vinäger så fyller du automatiskt på med bra mag-tarm-bakterier också! Jag är en stort fan av Braggs ofiltrerade vinäger!

Torrborsta dig varje dag! Huden är kroppens största organ och en stor del av vårt renings-system. Torrborstning stimulerar lymfsystemet, tar bort döda hudceller och stärker ditt immunförsvar. Torrborstningen ger dig en frisk hud som lättare kan ta upp det du smörjer in dig med, och framförallt får du en hud som kan andas.

Drick en till två koppar örtte varje dag. Variera sorterna. Drick det varmt eller som iste. Naturens skafferi är fyllt med intressanta örter och växter med olika egenskaper. Botanisera runt och hitta det du gillar. Här är ”mitt” detox-te som jag gillar!

Försök att dricka en grönsaksjuice varje dag. Här har jag gjort en lever-renande och matig juice på: 2 selleristjälkar, 1 rödbeta, 1 citron, 1 avokado. Mixa och spätt med vatten. Basbildande, antiinflammatoriskt och massor av bra näringsämnen.

På söndagskvällarna brukar jag ta ett magnesium-bad. Ett otroligt bra sätt att fylla på sina magnesium-depåer på. Magnesium brist är dessvärre ett vanligt problem hos de flesta. Mineralen påverkar ca 300 enzymsystem i kroppen och hjälper cellerna, musklerna, blodtryck, protein och kalciumomsättningen att fungera optimalt. Ett enkelt sätt att se till att balansera depåerna på! Jag brukar använda ca ett kilo salt till ett badkar. Ligg och koppla av i minst en halvtimme. Kliv bara upp och låt kroppen lufttorka (utan att duscha av dig!). Man sover som ett barn efter det här badet. Effekten sitter kvar i flera dagar!

Enkla smarta rutiner ger en enorm vinst för ditt välmående!

Nyttiga kakor till kaffet kanske?

Enkelt och nyttigt! Mina två ledord som funkar på dessa godingar.

Gör så här:

Mosa två bananer, blanda i en dl hampafrö och en dl kokosflingor. Bland ihop och rulla i kokosflingor. Grädda i ugnen i ca 15 minuter på 200 grader.

Sockerfritt-glutenfritt- fyllt med proteiner och nyttiga fetter!

Och jättegoda!

 

 

Det fantastiska ljuset!

Ljuset så här års är nästan snudd på magi! Vackert vilsamt och otroligt helande för kropp och själ. Passa på att njuta av den natuliga påfyllningen av serotonin som du får automatiskt när du är utomhus. Serotonin är ett hormon som behövs för att hjärnan ska fungera ordentligt och som också balanserar ditt naturliga ”må bra system”. Du stärker ditt immunförsvar och får samtidigt en ordentlig påfyllning av det nyttiga D-vitaminet.

Och det bästa av allt, det är gratis och tillgängligt för alla!

Drink your greens!

Det här är ett jättebra sätt att optimera ditt grönsaksintag på! Mixa ihop gröna grönsaker istället för frukt. Frukt är en jättebra näringskälla, men tyvärr kan det bli det i mesta laget av fruktsocker, om man bara gör smoothies av frukter. Ät din frukt hel i möjligaste mån istället! Satsa på gröna drinkar med kanske någon frukt eller bär i. Här har jag gjort en mega-god och mättande smoothie som tog typ tre minuter att göra!

Jag mixade ihop: några broccolibuketter, ett halvt salladshuvud, en avokade, en kiwi. Mixade ihop detta med isbitar, vatten och saften från en pressad lime. Toppade med lite blåbär.

 

Fruktig återställare!

Den härliga melonsäsongen är här igen. Jag älskar verkligen melon i alla dess former!  Används mycket flitigt i vårt kök. Jag gör glass av mixad melon smaksatt med lite örtkryddor, matiga sallader till grillat, efterrätter, smoothies, smaksätter vatten och mycket annat. Vattenmelon har ett högt näringsinnehåll av aminosyran L-citrulin som hjälper din kropp med återhämtning efter träning. Jag brukar mixa en stor bit vattenmelon tillsammans med någon matsked hampaprotein och smaksätta med lite pressad citron. Bästa återställaren efter träningen!  Dessutom innehåller den elektrolyter som hjälper till att upprätthålla vätskebalansen mellan cellerna och vävnaden runt om.

Mixa färska örter i din melon-drink och du har en vätskedrivande och utrensande naturlig superdryck!

Vattenmelon med mandelbitar som topping är en av favoriterna.

Bästa skönhetsbäret!

Nu är en bra tid för att frossa i bär. Jordgubbar är alltid rätt. Jordgubben är ett riktigt bra källa för hud och förbränning. Dom innehåller rikliga mängder av ellagsyra som skyddar huden mot skador från UV-strålning vilket också minskar bildningen av rynkor. Jordgubbar innehåller också massor av C-vitamin som i sin tur är avgörande för produktionen av kollagen som bidrar till att förbättra hudens elasticitet och motståndskraft. Jordgubbarnas röda färg är rik på antocyaniner ett ämne som stimulerar förbränning av lagrat fett!

Bra va!?

Rengörande och uppbyggande juice.

Här är en riktigt bra blandning på en rengörande uppbyggande, ph-balanserande, mättande och väldigt god grön juice!

Jag juicade: några selleristjälkar, en lime, en gurka och stammen av en broccolibukett.

Fyllde sedan min mixer med broccolibuketterna, en avokado och en handfull med färsk spenat. Hällde juicen i mixern och körde med lite is och några matskedar olivolja.

Här får du en mjuk och god grönsaksjuice av högsta kvalité. Massor med bra fibrer och nyttiga fetter. Selleri och gurka är två bra ”rengörare” för lever och njurar. Broccolin och spenaten är uppbyggande och ger din kropp en bra ph-balansering. Avokado och olivolja ger din kropp bra byggmatrial för hormoner. Lime ger en extra c-vitaminkick. För inte prata om höööögt näringsinnehåll!!

Ge dig själv en grön juice idag!

Smarrig sommarefterrätt med massor av protein

Den här efterrätten är en riktig tillgång på sommaren. Innehåller ditt dagsbehov av omega-3 och dessutom ger dig massor av protein. Bären blir en extra antioxidantboost!

Du kan förbereda den i god tid. Den håller sig dessutom i kylskåpet i ett par dagar.

Så här gjorde jag:

3 dl kokos eller havremjölk

3-4 msk chiafrön

ca 1|2 tsk vaniljpulver  – vispas ihop och ställ åt sidan i ca tio minuter.

1 dl jordgubbar mixar du ihop med lite mer vaniljpulver och lite myntablad så det blir en puré.

Häll lite pure i botten på efterrätts-skålen och fyll sedan på med chiablandningen (men kolla först att du har rätt konsistens, om den är för hård späd med mer mjölk).

Toppa härligheterna med färska bär och det du tycker om och gillar.  Ställ sedan in den i kylen någon timme så den får vila sig i form innan servering.

Perfekt efterrätt med massor av ”nyttighets-bonus”!