Meny

Sov gott med ros och lavendel!

Behöver du sova bättre? Prova att tillsätta lite eteriska oljor i din kvällsrutin!

Ett bra sätt att komma ned i varv på och skapa en lugnande och väldoftande miljö att sova i är att använda sig av en elektrisk room diffuser. Förutom att den doftsätter med lugnande eteriska oljor så ger den luften fuktighet, vilket kan vara skönt i vårt torra inomhusklimat!

Mina favorit oljor är utan tvekan lavendel oljan som har en rogivande effekt och underlättar sömnsvårigheter. Rosenolja har en balanserande effekt vid stress och den doftar ju sååå underbart. Jasmin oljan är harmoniserande och läkande vid nedstämdhet.

Jag brukar starta min diffuser ungefär en timme innan sängdags. Om du vill använda dig av ytterligare bra egenskaper av eteriska oljor, smörj in dina fotsulor med eterisk olja, där är upptaget stort!

Känslan av att kliva in i sovrummet som doftar ros och lavendel är helt ljuvlig.

Prova!

 Här kan du hitta elektriska diffuser.

Vattenglitter och rödbetsbiffar.

Vilken underbar och vacker söndag fick vi idag. Två svanar börjar mer och mer känna sig som hemma vid vår vik. Har försökt att vara flitig i trädgården med allt vårbruk! Gick sådär kan jag väl säga… Jag ställde mig istället och gjorde gudomligt goda rödbetsbiffar. Jag tog lite vad jag hade hemma, men ungefär så här:

4 stora rödbetor, 1 gul lök, en halv solo-vitlök som jag rev grovt, 2 ägg och ca 1 msk majsstärkelse, kryddade med rosmarin, salt och peppar. Stekte dem i smör några minuter på var sida. Hade lite surdegsbröd som jag stekte på i lite smör. La det som grund och sen öste jag på med lite blandad kompott. En bit getost, lite grönsaker, valnötter och vips så fick vi världens godaste lunch!

Hoppas att ni alla fick njuta ordentligt av denna fantastiska helg!

Frasiga grönsaksplättar.

Dom här lätt-fixade grönsaksplättarna kan du ha som ensamrätt eller som tillbehör till kött eller fisk. Grundreceptet är:

En zucchini, som du river ned grovt i ett durkslag, salta och låt grönsaksrivet rinna av. Knäck ned fyra ägg i en skål och riv ned ca en deciliter god parmesanost. Pressa ur vätskan ur zucchinin blanda i den i ägg och ostblandningen. Jag brukar också blanda i ca en halv dl rostade solrosfrön. Smaka av med kryddor som du gillar. Stek dem frasiga i smör. Variera med olika grönsaker. Mättande och jättegott!

Jaga bort din vårtrötthet med växtplankton och moringa!

Härligt med känsla av vår och solsken! Tyvärr är det många som drabbas av en stor trötthet, så fort ljuset börjar att titta fram. Ett bra sätt att råda bot på den tröttheten är att se till att maxa intaget av näring som gör dig pigg! Har du provat vår planets mest grundläggande föda, växtplankton? Plankton omvandlar ljus till näring och används som näring till havets liv. Det innehåller aminosyror, naturliga vitaminer, organiska mineraler, spårämnen, levande enzymer, fettsyror, omega-3,karotenoider, astaxin och klorofyll. Plankton är mikroskopiskt små, mindre än en blodcell, de har inga cellväggar som måste brytas ner som alger och når därför cellen direkt med all kraftfull näring! Nu har jag äntligen funnit denna produkt att köpa i Sverige!

Du kan köpa den här

Någonting annat som jag gärna pimpar min gröna smoothie med är en tsk med Moringa pulver. Moringa pulver är ett riktigt kraftpulver med massor av fullvärdigt protein, aminosyror, höga koncentrationer av järn, zink och kalcium. Den mest näringspackade växt som någonsin upptäckts! Så här har vi en vinnare från havet och en från land!

Om du dessutom ser till att göra en smoothie på näringsrik grönkål, renande gurka, och ph-balanserande lime eller citron, 15 droppar växtplankton, 1 tsk moringapulver,  så tror jag att du kommer att vinna kriget över vårtröttheten!

Hemmagjord nyttig granola.

Varför inte ta och göra en egen nyttig granola till helgen?  Den här är både snabb och enkel att göra, dessutom både socker och glutenfri, vilket är ett extra plus, tycker jag.

Gör så här:

2 dl boveteflingor, 1 dl sesamfrön, 1 dl pumpakärnor, 1 dl kokosflingor, 1 dl glutenfria havregryn, 2 dl hackade nötter eller mandlar, 2 krm vaniljpulver, 1 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, 1 dl torkad frukt, 1-1,5 dl vatten, 2-3 msk smör eller kokosolja.

Föredrar du andra ingredienser så ta det, men håll ungefärliga mått!

Hacka det som behöver hackas typ nötter och torkad frukt. Smält fettet och och blanda alla ingredienser, häll på vattnet och rör om, Bred ut på en eller två plåtar och grädda i ca 25-30 min på ca 175 grader. Håll koll så det inte blir bränt mot slutet!

Häll upp granolan i en glasburk när den har svalnat och förvara det så, då håller den sig knaprig!

Egen ekologisk odling!

Urban ekologisk odling hemma, låter avancerat eller hur? Enklare än vad du tror. Att odla sina groddar hemma på diskbänken är både enkelt och kul, framförallt för de yngre i familjen. Det som behövs är en groddburk och frön att grodda. Här köpte jag mina saker! Jag började med den här billiga groddburken, som funkar alldeles utmärkt.

Groddar är ett väldigt bra och näringsrikt tillskott i din  kost. De innehåller massor med enzymer, vitaminer, mineraler och fibrer. Du kan ha den i sallader, smoothie, eller toppa din soppa med. Krispiga och fräscha i smaken som de flesta gillar.

En otroligt billig ekologisk grönsak som enkelt höjer näringsvärdet i din kost avsevärt!

De här fröpåsarna brukar jag variera mig med!

Världens bästa matlåda!

Matlådor med sallad har en tendens att bli ganska kladdiga och röriga. Jag har löst det problemet med en glasburk!

Gör så här: Lägg i enligt principen: dressing eller olja och kryddor i botten, lägg sedan i bitar av det som kan bli dåligt av att ligga nära dressingen. De tillbehör som du vill ha torra och knapriga, lägg de högst upp. När det är dags att äta, vänd glasburken upp och ned så hamnar alla ingredienserna på rätt plats!

Bra sätt för att alltid kunna äta en fräsch sallad till lunch!