Meny

Har du träffat Doktor Manuka än?

Förkyld och hostig?? Har du koll på manuka honung? Den här kraftfulla honungen har det forskats en del på. Studier som gjorts i England har visat att manuka honungen är mer kraftfull än antibiotika i vissa avseenden. Den har t.ex visat sig mer effektiv än antibiotika vid halsfluss. Den slår ut streptokocker både invärtes och i sår. Den har en stark effekt på MRSA bakterier som är multiresistenta. Honungen verkar antibakteriellt, antiseptiskt och sårläkande.  Manukan har dessutom extremt höga nivåer av antioxidanter.

Det som gör manukan så speciell är att den är rik på ett ämne som heter methylglyoxal (MGO) som har en betydligt större antibakteriellt aktivitet jämfört med honung som inte innehåller MGO. För att kallas manukahonung bör den ha en MGO och UMF eller NPA-märkning. Ju högre värden desto större är honungens antibakteriella effekt. Min burk har en märkning med 18 UMF. Ganska hög halt av MGO alltså!!

Moringa – Mirakelträdet!

Har du upptäckt  Moringa-pulver ännu? Om inte se till att göra det! Moringa  är den mest näringspackade växt som någonsin upptäckts. Den innehåller svindlande mycket näring, som t.ex 46 st olika antioxidanter, 21 kända aminosyror (byggstenar i protein), höga koncentrationer av järn, zink och kalcium. Att den är den mest näringsrika plantan som någonsin upptäckts, gör den verkligen till en vinnare!

p1020714

Visste du att Moringa innehåller..gram för gram räknat 25 gånger mer järn än spenat, 17 gånger mer kalcium än mjölk och 9 gånger mer protein än yoghurt!

Väl värt att tillsätta en sked i din smoothie, eller hur?!

p1020717

Gillar verkligen Herb Heros saker. Inte nog med att förpackningen är supersnygg och praktisk, innehållet är dessutom av absolut högsta kvalité. Här hittar herbhero.com moringapulvret!

Den gyllene timmen!

Måste få visa lite bilder från vår ”gyllene timme” runt vårt köksbord. Känns nästan som en film när klockan börjar närma sig halv sex på kvällen och solen börjar sin nedgång i vattnet. Hela skådespelet brukar ta ca en timme. Ett otroligt vilsamt sätt att få avsluta dagen på.

Önskar att jag kunde samla er alla runt vårt köksbord och att ni fick njuta av allt det vackra här!

Och alldeles strax så är det borta!

Liten och kraftfullt bär som du ska äta mer av!

Gojibäret är ett riktigt litet vitaminpiller! Innehåller höga halter av vitaminer, antioxidanter, mineraler och nyttiga fetter. Det är dessutom fullspäckat med aminosyror, byggstenar för proteiner. Bäret innehåller hela 18 st olika aminosyror. Ett riktigt litet kraftpaket alltså! Enligt den kinesiska medicinen så stödjer röd mat hjärtat. Och vi behöver ju alla ha ett stort varmt hjärta så här års. Varför inte prova att ha dem istället för russin i glöggen? Eller smält mörk choklad, blanda i lite kokosfett och massor av gojibär. Häll upp på en bakplåt, kyl och låt det stelna. Bryt i lagom stora bitar och ha det som julgodis!

p1020746

Ställ fram en skål med dom vackra torkade bären och och njut av dem som snacks eller ha dem på din morgongröt eller blanda i dem i din sallad.

Gojibär är lätta att tycka om, av hela sitt hjärta!

Power-kryddan med massor av nyttiga effekter!

Inte nog med att gurkmeja är så bra på att häva inflammationer i kroppen. Den har en renande verkan på levern. Dessutom stärker den även matsmältningen och nedbrytningen av fett. Det är inte alltid som man har tillgång till färsk gurkmeja och då är det bra att ha pulver hemma. En till två tsk per dag brukar vara en lagom dos. Själv gillar jag Herb Heros gurkmeja. Odlat i Ang Thong och Lamphun i Thailand av bönder som odlar ekologiskt. Roten skördas 8-10 månader efter plantering. Dom  plockas och torkas vid 70 grader. När den är torr så mals roten ned till ett fint pulver. Inget mer och inget mindre. Att den håller en hög kvalité märks så fort man öppnar förpackningen. Doften och färgen av gurkmeja kraftig vilket är ett bra tecken. Jag ser alltid till att tillsätta både lite svart eller chilipeppar tillsammans med gurkmeja, samt lite fett, för att öka biotillgängligheten.

p1020722

Visste du att gurkmejans effekt är lika stark som- eller till och med starkare än- antiinflammatorisk medicin!

p1020720

Gurkmeja sänker även det inflammations-relaterade kolesterolet LDL, och ökar det goda HDL kolesterolet.

p1020729

Använd gurkmeja i grytor, soppor eller i din smoothie.

Chia betyder styrka!

Nu är det många som har svårt att hålla fingrarna i styr vid godis-borden! Och nu är en tid då de flesta av oss överkonsumerar socker. Ett bra sätt att hålla ditt blodsocker på en jämn nivå, (och göra det lättare att välja bort det du inte ska äta) det är att se till att äta lättsmält protein och nyttigt fett. Den här chia-gröten kan du äta  som frukost eller mellanmål, för att lättare hålla ett stabilt blodsocker och känna dig piggare, och ha styrkan att säga ”nej tack” till det som du inte mår bra av!

Testa några dagar så får du se!

Chia-gröt: Blanda 3 dl kokosmjölk med 3 msk chiafrön och 3 msk kokosflingor. Blanda ihop och låt den stå några timmar i kylen ( förslagsvis över natten). Häll upp i en skål och toppa med bär eller frukt som du gillar. Gröten är krämig och har en sötaktig smak som gör att även barn brukar tycka om den.

Chiafröet innehåller massor av protein, omega 3, fibrer och kalcium. Kokosmjölken och kokosflingorna förser dig med nyttigt fett som ökar din förbränning och gynnar en bra mag och tarmhälsa.

p1020710

Granatäpple finns det gott om i affären just nu. Granatäpplet innehåller massor av skyddande antioxidanter och är dessutom bakteriedödande. Innehåller bl.a antioxidanter ellaginsyra som visat sig vara effektiv mot förkylnings-bakterier och är dessutom inflammationshämmande. Granatäpplet balanserar också ditt blodsocker!

Min spa-dag med lera från Marockos atlasberg.

Tillbaka i Asien igen och försöker komma i form igen efter lång resa och tidsskillnad. Passar på att ge mig själv en riktigt härlig spa-eftermiddag och provar Body Bazars ekologiska produkter. Deras rasullera kan användas som tvål, schampo och mask. Man kan se den som en riktig detox-behandling eftersom den är både närande och djuprengörande. Leran har ett högt innehålla av mineraler och drar ut orenheter effektivt.

p1020697

Du blandar den med lite vatten och applicerar den på kroppen och i ansiktet. Låt den verka ett ca tio minuter, Skölj av med vatten.

p1020700

Min ansiktsmask blandade jag med färskt rosenvatten istället för vanligt vatten. Den använder jag som vanligt ansiktsvatten efteråt också. Doften är helt underbar och den lugnar och balanserar.

p1020699

När huden fortfarande är fuktig så applicerar jag deras kallpressade Arganolja. Hudoljan som är extremt rik på E-vitamin. Den är en effektiv kompis att ha i sitt badrum-skåp. Hjälper till att komma tillrätta med dom flesta hud och hår problemen tack vare sitt höga innehåll av verksamma fettsyror.

Avslutar min spa-behandling med att sätta Argan-olja på mina hårtoppar och dricka ett stort glas med kokosvatten!

Är du nyfiken på deras produkter så hittar du dom här bodybazar.com

Glöm inte att ta hand om dig själv denna stressade månad!

Lite mellanmål direkt från regnskogen.

Bra och lätta mellanmål sitter sällan i vägen. Den här antioxidantrika purén, ser jag alltid till att jag har ligger i frysen. Det är bara att mixa puré-packen med en banan eller en avokado. Jag brukar toppar med lite bär eller hackade nötter. Tycker det är ett bra val istället för kaffe när eftermiddagen börjar göra sig påmind. Innehåller massor av antioxidanter och vitaminer som du behöver i massor just nu! Köp hem några olika macacos och testa vilken av dom som är din favoritsmak!

I dag så mixade jag ihop en smoothie på acai purén och en avokado som toppades med färska björnbär!

p1020660

p1020662

p1020661

p1020657

Tre olika smaker som du kan mixa till en bowl, smoothie, juice eller lägga i morgongröten för ett extra tillskott av antioxidanter och vitaminer.

Konsten att välja bra alternativ!

Durrakorn är ett jättebra alternativ till ris. (som har börjat att ifrågasättas mer och mer) Durra är mycket rik på mineraler och har en god mild och nötaktig smak. Du behöver dock lite framförhållning när du ska koka durrakorn, eftersom du behöver blötlägga dem över natten. Skölj och koka dem i ca 30-40 min i lättsaltat vatten. Jag brukar koka ganska mycket år gången och sen förvara det i kylskåpet eller frysa in i portionsförpackningar. Användningsområdet är stort. Du kan ha kornen i en matig sallad, använd det som bas till biffar, grytor eller istället för ris. Jag brukar ha det i morgongröten. Varför inte byta ut risgrynsgröten mot durragröt?

Prova dig fram, men se till att bekanta dig med detta protein och mineralrika korn!

img_3843

Bra alternativ i lunchboxen. Här har kommer det att bli en spenat och avokadosallad med durra och pumpakärnor. Toppa med en krämig dressing som du gillar.