Meny

Nordens ginseng.

Ibland behöver man lite hjälp på traven med att höja energin och sänka stress-nivån. Rosenrot kan vara en bra hjälp. Det är en adaptogen och adaptogener strävar efter att normalisera kroppens funktioner. Stress inverkar negativt på hjärnan i flera nivåer. Hjärncellernas förmåga att tillgodogöra sig energi blockeras. Hjärnan arbetar sämre, skärpan och koncentrationen försämras. Jag har hittat en rosenrots-tinktur som jag upplever, ger en ordentlig ökning av skärpa och prestation, och motar bort tröttheten. Kan vara värt att prova, eller hur?

p1020243

En tinktur gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig dom aktiva ämnena som finns i rosenroten.

p1020242

Märket Alive herbs har flera olika tinktur av hög kvalité.

Hur man gör en grön skönhets-detox!

Sån tur att vetgiriga människor hjälper oss att öka vår kunskap. Hanna Sjöström är precis en sån människa som vi kan lära oss massor av. Hennes bok Naturligt Snygg är en härlig handbok i att få inspiration och kunskap om en ekologisk hudvård. Massor med praktiska tips och användbar kunskap förmedlas på ett lättsamt sätt.

Att Hannas event hölls i Katarinas Waldenströms lokaler höjde ytterligare inspirationsnivån. Hennes märke KWOSHARE gör att man vill göra en total ”detox” av sin egen garderob. Medvetet mode som ger ro i din själ. In och titta på deras hemsida!

p1020327

Katarina och Hanna in action.

p1020333

p1020330

Världens godaste banankaka!

Baka den här glutenfria godingen, och jag lovar att du blir nöjd!

Jag använde:

75 gr kakaosmör, 1/2 dl mandelmjölk, 2 ägg, 4 mogna bananer, 1 dl mandelmjöl, 2 dl bovetemjöl, 1 dl råsocker, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk bikarbonat.

Smält smöret (vanligt smör går också bra om man föredrar det) och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Skala och mosa bananerna. Rör ner banan, kanel och mjölet blandat med bakpulver och bikarbonat i äggblandningen. Tillsätt snabbt mjölk och smörblandningen och häll smeten i en avlång bröad form. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen ca 55-60 min.

p1020314

p1020319

Bli av med förkylningen snabbt!

Oj vad många som är förkylda just nu! Känns som hela Stockholm hostar och harklar sig. Bra och riktigt effektiva saker om du känner att en förkylning börjar att sätta sig i kroppen är det här!

Oregano-kapslar finns i olika märken. Den är kraftigt antiinflammatorisk och antibakteriell. Den har även visat sig verksam mot antibiotika resistenta bakterier som MRSA.  En riktig bra akutmedicin tycker jag. Om du är allergisk mot timjan, mynta osv använd inte oljan då, för då är du förmodligen känslig för denna ört. Köp alltid en olja av god kvalité. Jag rekommenderar vild oreganolja som har en hög halt av carvacrol, det verksamma ämnet i oreganon.

Jag brukar se till att få i mig röd solhatt samtidigt som oregano-oljan, tycker att det blir en kraftfull effekt, och förkylnings-bakterierna brukar ge med sig inom ett dygn. Kliniska svenska studier har gjorts på Echinacea och har visat sig framgångsrikt att snabbare bli av med  förkylningen. Är du allergisk mot korgblommiga växter (prästkrage, gråbo eller maskros) undvik att använda Echinacea!

p1020202

Bra att ha hemma i badrumsskåpet!

p1020300

Glöm inte dom här två super-effektiva rötterna. Ingefära och gurkmeja. Gör dem till  dina dagliga ”kompisar”. Skiva i varmt vatten, juica eller använd dom i matlagningen!

Bra start på morgonen med potatisvatten.

Det här med syra-bas-balansen är lite klokt att hålla ordning på. Ett enkelt sätt att höja sitt ph-värde på är att dricka potatisvatten. Skiva någon eller några tvättade potatisar och häll på vatten. Låt stå över natten tills stärkelsen sjunkit till botten. Drick den som första dryck på morgonen. Försök att hela tiden höja ditt ph-värde! Det anses i biologisk medicin att ett syra- överskott i kroppen framkallar eller förvärrar olika sjukdomar som tex reumatiska sjukdomar, njursjukdomar, magsår och osteoporos. Att hålla ett högt ph-värde medför ofta ett bättre mående. Om du i tillägg till ditt potatisvatten ökar på ditt intag av gröna grönsaker och rent vatten så har du kommit en bra bit på väg!

p1020262

p1020259

Mineralrik sängfösare!

Selleri är en grönsak som är jättebra att äta eller juica innan sängdags, då den innehåller massor av mineraler som hjälper din kropp att slappna av. Dessutom så stärker mineralerna skelettet och normaliserar syra-basbalansen i kroppen vilket är av betydelse för god hälsa. Sellerin innehåller också mycket aminosyror som avgiftar kroppen och föryngrar huden!

En riktigt bra sängfösare alltså!

p1020286

Jag brukar juice min selleri med citron, smaken blir mildare då.

Sötpotatis-chips med tillbehör!

Gott, nyttigt och enkelt att göra är sötpotatis-chips. Sötpotatis är närmare besläktad med moroten än potatisen. Den innehåller mer långsamma kolhydrater än vanlig potatis, och massor med bra antioxidanter från karotenoider. Så satsa på lite mer av den här goda rotfrukten i din kost!

Jag gjorde så här: Skiva potatisen tunt, lägg i en bunke och häll på den oljan som du föredrar att använda. Jag kryddar på rätt ordentligt så det får mycket smak.  Se till att alla bitarna får kryddor och olja på sig, på båda sidor. Lägg dem på en bakplåt och sätt in i ugnen ca 20 min på 200 grader. Håll koll för alla ugnar är olika och har olika värme!

p1020204

p1020206

p1020210

Så här serverade jag mina chips med tillbehör. Försöker att alltid lägga en grund av grönt, sen bygger jag på med det som man vill ha på tallriken. Chipsen ger en god krydda till rätten.

p1020212

Gjorde även en vitlöks-aioli till som blev jättegod. I dag passade det med ett glas rödvin till maten också!

God grön morgon!

Dagens kraftpaket i flytande form! Försök att skapa bra och hållbara rutiner i din vardag. Genom att dricka en grön juice ger stora hälsofördelar. Mixa eller juice. Jag kör mina juicer i en kallpress med grov sil, vilken gör juicen fiberrik. Pulpan som blir över använd flitigt i matlagningen. Bra sätt att öka näringsintaget på utan för mycket krångel!

p1010077

Gott till kaffet!

Enkelt och gott till förmiddagskaffet är det här! Skär upp några päron eller äppelklyftor, ta en matsked mandelsmör att dippa frukten i. Bra alternativ till fikabröd!

p1020266

Sju steg till ett friskare jag!

Så bra och så många kloka råd och möjligheter Nilla Gunnarsson förmedlar i sin nya bok, som heter ”Sju steg till ett friskare jag”.  Vill du ha en vettig balanserad grund att stå på när det gäller ” nyttig livsstil” så är det här boken för dig! Bra lätta recept och kloka råd om hur man bygger en hållbar livsstil utan dieter.

P1010956

Inga konstigheter bara en massa bra alternativ utan pekpinnar. Tack Nilla, du äger!!