Meny

Dagens vinnare!

Pumpakärnor är ett frö som är bra att ha på frukostbordet. Innehåller massor av antioxidanter och mineraler. Proteinhalten hör till den högsta bland frön. Högre än chiafrön och dessutom ett riktigt bra zinktillskott (bra i förkylningstider). Rosta dem i stekpannan om du vill ha den knapriga. Annars så funkar dom naturella också. Ha en skål på köksbordet och sprinkla över gröten eller frukosttallriken. Låt skålen stå kvar till kvällen och använd pumpkärnorna till middagen med. Sallader, soppor och grytor smakar bra att smaksätta med dem. Pumpkärnorna har också ett högt innehåll av tryptofan en aminosyra som ger både glädje och bättre sömn.

IMG_4909

Söndagsmat med färg!

Så otroligt bra att kunna njuta av allt, samtidigt! Juicade  morotsjuice till alla och använder ”pulpan” (resterna eller fibrerna, vad man nu vill kalla det) till grönsaks-lasangen som blir dagens middag. Fyller på med en bas av röda linser och selleri. Alla nöjda och glada och påfyllda av massor av bra grejer inför en ny och spännande vecka!

P1010949

P1010954

Hoppas att du får en härlig avslutning på den här vecka!

Hälsobringande mat!

Inte nog med att maten ser ut som  konstverk, den är en fröjd för gommen också. Dr Mat   bygger på riktigt god mat, väl sammansatt utifrån smak textur och känsla. Den mat som serveras här förebygger både inflammationer i kroppen och stärker ditt immunförsvar. Jag började förstås lunchen med Johans egen antiinflammatorisk shot. Receptet kommer nedan. Deras egenfermeterade grönsaker är en grund i all deras mat. Kurser i hur man själv kan lära sig att fermentera kommer att ordnas i höst. Håll utkik. Jag står först i kön!

mat2

©andréaolausson_doktormat41Kallbryggt te är basen i dom här goda dryckerna. Högt innehåll av mineraler och antioxidanter. Kallbryggda teer har en mildare smak och man slipper den beska smaken av tanniner.

©andréaolausson_doktormat23

Receptet på antiinflammatoriska shoten:

1 msk gurkmeja, 1 tsk riven ingefära,1/2 tsk svartpeppar, 1/2 msk kanel, 1/2 msk kallpressade olivolja, 1 msk äppelcidervinäger. Späd med lite vatten efter smak.

Den här finns att köpa hos Dr Mat om du inte hinner fixa den själv!

DSCF9806

Här har vi grundarna och ägarna av Dr Mat, driftiga och hälsomedvetna Johan och Danielle.

Massor med grön energi!

Gjorde en underbar grön och friskt doftande juice. Önskar att jag kunde skicka doften via bloggen (framtidsdröm!!). Att dricka en grön klorofyll-rik grön juice varje dag, kan göra stordåd för din kropp. Klorofyllen renar blodet, innehåller massor av antioxidanter och ett brett spektrum av vitaminer och mineraler som också som stödjer avgiftningsprocessen i kroppen. Den laddar cellerna med ny kraft!

Jag juicade:

En halv färsk gurka-en knippe mynta-en knippe persilja-lite selleri-några pak choyblad-en lime med skal-och ett äpple.

Toppade juicen med Sundried Spirulina frå Simris Alg.

P1010854

P1010849

P1010856

Ömsom vin, ömsom vatten!

Jag försöker att alltid servera goda vackra ört och bärvatten, till vinet. Det gör att det är lättare att dricka mer vatten, då man dricker vin (vilket kan ha sina fördelar!) Här har jag mynta och björnbär som är en god blandning. Låt vattnet stå någon timme i kylskåp innan servering så får det en lagom smaksättning. Serverade en god ungs-gratinerad lax med grillade små paprikor som tillbehör. Toppade med rostade pumpakärnor och färska blåbar. Lite fikon fick vara med också. Till det gjorde jag en aioli.

Underbara sensommarkvällar som jag vill ha många av!

P1010821

P1010825

P1010828

P1010831

P1010832

Proppa dig full med nyttiga bakterier!

Ett enkelt sätt att ge magen vad den behöver av nyttiga bakterier är att äta lite surkål varje dag. Vi brukar äta en liten skål innan middagen. Mjölksyrade grönsaker producerar ämnen som motverkar tillväxten av skadliga bakterier i kroppen. Bland de skyddande ämnena finns mjölksyra som de nyttiga bakterierna tillverkar av det vi äter. Mjölksyran sänker ph-värdet och gör miljön i mage och tarm mer sur-en miljö som många skadliga bakterier inte gillar. De nyttiga bakterierna sätter sig på våra slemhinnor och äter upp näring som annars hade kunnat livnära skadliga bakterier.

Om du ger din mage nyttiga bakterier varje dag, så kommer du att få kvitto tillbaka från kroppen i form av mer energi, friskare tarmflora och ett starkare immunförsvar.

P1010757

Den här burken får alltid plats i kylskåpet!

P1010758

Smörj upp dig både på in och utsidan!

Torr hud kan faktiskt ofta bero på att man är torr på insidan. Förutom att dricka mycket vatten, så är det viktigt att få i sig bra oljor och rätt fettsyror invärtes. Jag ser till att jag får i mig ca 1-2 msk avokado-olja per dag. Innehåller rikligt med E-vitamin som är jättebra för huden. Kokos-olja är också en superprodukt, som jag använder flitigt. Mina Efamol-kapslar innehåller rikligt med GLA (gammalinolensyra) som både är hormonbalanserande och tar han om din hud på insidan. Oljor för ansikte och kropp finns det ett stort utbud av numera. Här är mina favoriter just nu! Lyxiga La Mer och deras renewal oil.  Underbara Panpuri, ett spa-märke från Thailand som är en riktig fullträff vad gäller hud och kroppsvård. Min kropps-olja heter ”Sunrise Lemon” en fräsch och frisk doft som sitter kvar länge.  Ett bra sätt att ta hand om huden är också att torrborsta sig. Du blir av med gamla hudceller och ökar blodcirkulationen. Det ger dig frisk hud som är extra mottaglig för näring och som kan andas.

P1010799

P1010800

P1010810

Avvänd alltid en torrborste med naturlig borst. Borsta i riktning mot hjärtat, och borsta magen medsols.

Acai Bolw är en riktig antioxidant-boost!

Att göra en acaibolw är superenkelt. Tar två min att göra. Innehåller massor av antioxidanter,  omegafetter och järn. Jag brukar ha ett gäng Macacos i frysen. En djupfryst acai-puré som jag tycker är jättegod i smaken. Låter påsen ligga framme i ca 10 min i rumstemperatur. Mixar ihop det med en banan och smaksätter med ca 1 msk honung. Toppar bowlen med lite banan, kokosflingor och gojibär.

Gott, mättar bra och gör dig pigg!

P1010747

Antioxidanter håller dina celler i bra form!

P1010748

Ät och njut!

Söndags-brunch med gröna förtecken!

Härliga söndag, med tid för återhämtning och träffa nära och kära. Försöker sätta en nyttig grön juice i handen på alla som behöver! OK typ alla! Avrundar veckan och känner tacksamhet och stor kärlek. Brunch istället för middag, gör det lättare att hinna med alla måsten som behöver stämmas av på söndagskvällen.

Grön söndagsjuice blev en detox-variant som föll väl ut!

Jag juicade grönkål-gurka- persilja och lime.

Vad det blev att äta berättar jag vid ett senare tillfälle!

P1010775

P1010771

Härlig örtdressing med antidepp-effekt!

Den här örtdressingen av basilika är superlätt att göra och användbar till så mycket.Du kan ha den till det mesta av kött, fisk och grönsaker. En härlig egenskap med den här kryddväxten är att den anses ha en antidepressiv effekt och är uppiggande. Att den dessutom smörjer insidan med nyttiga fettsyror, som din kanske sol-torra hud  just nu behöver extra mycket av! En underbart doftande dressing som sätter piff på det mesta av matlagningen. Dom här ingredienserna använder du:

En knippe basilika. Färsk vitlök efter behag. Havsalt. En god olivolja ( jag brukar blanda olivolja och avokado-olja i min) Mixa. KLART! Om jag använder dressingen till fisk så brukar jag smaksätta med lite lime.

P1010794

P1010798

P1010788

Ps…Den är jättegod att ringla över nykokt broccoli!