Meny

Maskroskaffe, ett bra alternativ efter maten!

Maskroskaffe görs på maskrosens rötter som rostas och mals till pulver. Det liknar vanligt kaffe i både smak och utseende, men är helt fritt från koffein. Maskroskaffet innehåller bitterämnen som både är leverrenande och hjälper dig att få en bra matsmältning. Ett annat alternativ för att underlätta din matsmältning är tinkturen från Renee Voltaire. Droppa ett par droppar i ett glas vatten efter maten och ta dig en shot av dessa välgörande örter och läkeväxter!

Glöm inte att om magen mår bra så mår du bra!

P1010083

P1010089

P1010084

Stilla chokladsugen på ett nyttigt sätt!

I bland behöver man choklad blixtsnabbt! Ett bra sätt att stilla suget snabbt och lite smart på, är att mixa ihop en banan, ett ägg, två tsk raw kakao, en tsk mandelsmör och en tsk kokosolja. Häll smeten  i en liten ugnsfast form. Toppa med lite bär och sätt in i ugnen ca tio minuter på 150 grader. Till det gjorde jag ett glas iskall mandelmjölk, som jag mixat i två färska dadlar och en tsk raw kakao. Dadlarna ger en lagom sötma. Raw kakao innehåller förutom  en fyllig chokladsmak även magnesium en ”lugn och ro-mineral”och  flavonoider, en typ av antioxidanter som har en positiv inverkan på minnet!

P1010283

P1010274

P1010275

P1010280

En doft av örter och cederträ!

Aesops härliga butik i Biblioteksstaden gör mig alltid lika glad. Doften och miljön i affären gör att man gärna stannar lite extra länge och provar och sniffar på alla härliga produkter. Inredningen är egentligen bara tre stycken möbler som gjorts av en tysk konstnär Lies-Marie Hoffman. Hon har byggt den spektakulära disken, bänken och tvättstället av alm, som huggits ned på Djurgården ( för att stoppa alm-sjukan). Hon har med hjälp av motorsåg och mejsel skapat dessa massiva konstverk. En fantastisk inramning för att presentera det Australiensiska märket Aesop på. Underbara produkter av hög kvalité från växtriket. Gå in och låt dig inspireras av den här humörhöjaren.

Proffsig och vänlig hjälp ingår i deras affärskoncept.

P1010059

P1010066

P1010054

P1010070

P1010063

Färgstarka möten och platser!

I går på väg till mitt lunch möte, så träffade jag på den här coola och färgstarka kvinnan, som satte lite färg på Biblioteksgatan. Tack Efwa Attling för att du är den du är! Nästa härliga möte var på Lilla Ekot. Mitt absoluta favoritställe för lunch och frukostmöten. Här serveras ekologisk kärleksfullt lagad mat, juicer, rawfood-efterätter, i en avslappad och cool miljö. Känns nästan som jag sitter hemma i köket hos Jessica och Sam. Har man tur så kryper Tarzan och Vida upp och tar sig en vilopaus bland gästerna. Idag bjöd Jessica på en ”Raw pad Thai” med sjögräsnudlar. Det andra som hamnade på bordet var ett mindre konstverk. Blomkålsburgare med sötpotatis, misosås och inlagd/ picklad gurka. En sak är säker, det är svårt att slita sig härifrån. Blev jätteglad att få höra om att planer på att ha morgonyoga och sen få sin frukost serverad här, är på agendan för hösten!

Missa inte detta fantastiska ställe!

P1010037

P1010033

P1010051

P1010044

P1010017

P1010020

P1010022

P1010047

Rödbetskick!

Drömmer mig bort till lantliv och humlesurr, med en nypressad ”Rödbetskick” i handen. Massor av antioxidanter och betakarotener i naturlig form. Cellernas bästa vänner! Jag pressade rödbetor-morötter-gurka-broccoli-äpple och en citron med skal. Toppade med hampafrön som innehåller massor av proteiner och har en god och nötaktig smak.

P1000364

P1000365

P1000362

P1000356

Min yoga plats i sommar!

Idag är det yoga avslutning hos min fantastiska yoga lärare Ullis på Plain yoga. Hon har med sitt ödmjuka och lågmälda sätt tagit yogan till ett helt nytt perspektiv för mig. Att yoga är att andas- brukar hon påminna oss om. Släpp all prestation- är något annat som hon påminner vår grupp om. Längtar redan till vår nästa termin! Nu kommer jag att köra min yoga här i sommar och tänka på Ullis kloka ord!

P1000334

P1000336

P1000335

Fyll på dina magnesium-depåer!

Har du stressat mycket på sista tiden? Du vet väl att mineralen magnesium kan hjälpa dig vid sömnsvårigheter, stress och utmattning! Magnesium är verkligen en riktigt ”lugn och ro” mineral, som kroppen spenderar massor av vid stress och ett högt livstempo. Ett jättebra sätt att på naturlig väg fylla på dina depåer är att hälla epsomsalt i badvattnet. Jag brukar hälla i en hel påse i badet och tillsätta några droppar lavendelolja. Ligg och koppla av i minst 30 min. Skölj bara av kroppen när du har badat klart.  Använd inte tvål. Smörj in dig med en kropps-olja och kryp isäng!

Lovar att du kommer att sova som en prinsessa!

P1000316

P1000315
P1000302 (1)

Fyll på dina A-vitaminer med Simris Algte!

Hälsoteer för din hy och hälsa! Passa på att brygga ditt iste i sommar. Simris Alg har ett hälsote med ringblomma, rosmarin, persika,vanilj och algen dunaliella. Dunaliella är sprängfyllt med betakaroten som är bra för din hy och för synen. Betakaroten skyddar även din hy från solskador.

Drink it!

P1000244

P1000240

P1000238

P1000237

Vackra fibrer!

De rester av frukt och grönsakskött som blir kvar i juicepressaren kallas pulp. Det kan lite knepigt att hitta på bra sätt att använda pulpen. Prova t.ex. att tillsätta resterna från spenat i en omelett. resterna från morötter passar perfekt i bakverk eller bullar. Grönsaksbiffar och köttfärsbiffar blir jättegoda med  resterna av rödbetor. Försök tänka in pulpresterna som smaksättning i din matlagning och bakning. Lägg i pulpen i en plastpåse och frys in det du inte behöver använda direkt!

P1000278

P1000277

P1000273

Världens bästa efterrätt!

Chiapuddingen är något av det nyttigaste du kan få i dig i matväg – de är fullproppade med protein, antioxidanter och vitaminer och mer omega-3 än någon annan naturlig källa. Fröna är väldigt fiberrika och binder hela 12 gånger sin vikt av vatten. Den här är en efterrätt som du kan vara frikostig med! Jag har gjort en kokos-chia med hallon och mango.

Måtten är så här:

2 msk chiafrön

2 dl kokosmjölk,

2 msk kokosflingor

lite vaniljpulver

havssalt.

Rör ihop och låt stå i rumstemperatur i ca tio min. Lägg frysta eller färska bär i botten, häll på chia-röran och toppa med mer bär. Ställ in i kylen i minst en halvtimme. Jag brukar dofta över lite hallonpulver för smak och för att det blir vackert. Puddingen håller sig i minst två dagar i kylen.

Gott, nyttigt och enkelt, men framförallt en efterrätt som du aldrig behöver ha dåligt samvete för!

P1000205
P1000210
P1000215
P1000211