Meny

Underbara sparris!

Äntligen är sparris-säsongen här igen! Bästa sättet att förvara dessa nyttiga vitaminpinnar på är i en vas med vatten. Dom håller sig krispiga och fräscha länge. Sparris innehåller stora  mängder folsyra, som spelar en central roll i kroppens produktion av blodceller, som forskning visat sig kunna skydda dig mot hjärt och kärl sjukdomar och vissa cancerformer. Grilla, koka eller ät dem råa. Varför inte juica sparrisen med lite päron och citron!

P1000127
P1000122
P1000125
P1000123

Drick dina grönsaker!

Känns det svårt att hinna med att tugga dig igenom grönsakstallrikarna? Ett bra sätt att få i sig mycket grönt på är att juica. En bra princip är att få i sig en grön juice per dag. Pressa det du gillar. Och var inte rädd att prova olika grönsaker.

P1000117
P1000113
I dag har jag gjort en krämig juice på kål och kiwi. Jag pressade fänkål-squash-spetskål-spenat-kiwi och en citron med skal.

P1000117
P1000118

Superenkla banan och kokosbollar

Någonting till kaffet kanske? Det här är superenkelt att göra. Mosa två bananer i två dl kokosflingor, rulla bollarna i hampafrön eller några frön du gillar. Grädda i ugnen 200 grader i 15 min. Färdigt! Ät och njut.

IMG_2738
IMG_2743

Lunchtips i Stockholm – The Green Queen

Inte nog med att jag fick äta lunch med världens bästa fotograf Ellinor Hall, jag fick dessutom gå på The Green Queen, som ligger på  Norr Mälarstrand 64. Jag åt en vegetarisk hamburgare gjord  av majs och kikärtor på glutenfritt bröd, tomat, saltgurka och syrad rödlök. Till det serverades coleslaw och sallad. Smakade helt ljuvligt! Till efterrätt så fick jag världens vackraste blåbär och cashew kaka. Har ni inte varit där än? Skynda dit! Öppet från 11-22.

IMG_0811 IMG_0817 IMG_0815 IMG_0816 IMG_0804 IMG_0809

Lättlagad och god lunch.

En lätt lunch i sommarvärmen tycker jag att det här är. Lite ugnsrostade rotgrönsaker på en salladsbädd och lite stekt halloumi. Jag har ripplat en dressing gjord på lite mosad chevre, cremfraiche som jag smaksatt med honung, salt och peppar. Lite rostade pumpakärnor ger lite knaprigt tuggmotstånd. En bra vegetarisk lunch när solen skiner.

IMG_0324IMG_0321

Blåbärsfrossa!

Ibland vill man lägga beslag på hela skålen själv! Blåbär innehåller massor av flavonoider ett ämne som kan minska risken för ett flertal sjukdomar. Dom skyddar ögat genom att stärka ögonvävnaden. Ökar även blodcirkulationen och stabiliserar nivåerna av kollagen. Även blodet mår bra av blåbär. Flavonoiderna motverkar högt blodtryck och har en stark antoxidativ effekt. Njutbart och nyttigt!

IMG_0109 2014-02-12 11.32.01

Smarta alternativ till tandblekning.

Ett omtyckt sätt att få vitare tänder är att köra ”oil-pulling” du tar ca en tsk kokosolja och låter den smälta i munnen. Precis som vanlig munskölj kör du runt oljan i munnen. Utmaningen är nog att man bör göra detta i 20 min. När du är klar spotta ut oljan i soptunnan och sköljer munnen i varmt vatten. Svälj aldrig oljan då den nu innehåller gifter och bakterier som du vill bli av med. Det finns också en hel rad andra hälsofördelar med att göra ”oil-pulling”. Den läker ut inflammationer i tandköttet och bryter ned bakterier och parasiter i munhålan.

IMG_0311

Ett annat kanske lite snabbare alternativ till att få vita tänder är att borsta  dem med Warpaint. Ett giftfritt kolpulver gjort på kokosnötskal. Kolen tar effektivt bort fläckar från kaffe, te rödvin. Känns som dom suger upp fläckar och missfärgningar. Borsta tänderna i ca två min och kom ihåg att inte prata under tiden… Finns att köpa på Eteritique.

IMG_0291

Äntligen igång med bloggen!

Jag heter Åsa och jobbar med kost och hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Kostrådgivning främsta rummet, men naturligtvis med dom andra viktiga delarna träning, stress och återhämtning. Det som jag tänker skriva om på bloggen är hälsotips, lite nya hälsoperspektiv och lätta och smarta livsstilsförändring som du kan göra i din vardag. Här kommer tre boostande hälsotips som kan få dig pigg och fylld av energi.

Här har jag gjort en jordgubb och nyponsmoothie perfekt innan morgonträningen. Jag mixade ihop 2dl frysta jordgubbar 2 dl färskpressad juice av apelsin och lime-2 tsk nyponpulver -2 msk proteinpulver- smaksatte med lite kardemumma och vaniljpulver.

IMG_4637

Här höjer vi din karma ytterligare med en betakaroten späckad drink. jag pressade morötter- röd paprika-en squash och en bit ingefära. Lika vacker som god!

IMG_1747

Här har vi en riktig gröning. Grönkål-citron-spenat- ingefära äpple och massor av bladpersilja. En otroligt renande och och uppbyggande juice som du gärna kan överkonsumera för en hög energinivå!

IMG_1734

Dagens mellanmål!

Här har jag pressat en jättegod blandning av rödbetor -lime- äpple som jag har toppat med lite av Simris algs knapriga spirulina. En avocadosmörgås med lite rostade pumpakärnor blir bra till.

IMG_4232