Är du på jakt efter starkare och hälsosammare hår? Då ska du inte enbart stirra dig blind på dina produkter i badrumsskåpet – det finns andra sätt att förbättra din hårhälsa. Get The Gloss listar 7 smarta knep: 

SE ÖVER DITT PROTEININTAG 

Håret består av protein, så om du inte själv får i dig tillräckligt med protein via kosten riskerar håret att bli svagare, mer sprött och kommer inte att växa så fort. Satsa på hög kvalitet på proteinet som innehåller viktiga aminosyror (byggstenarna i protein) som till exempel ägg, fisk (som också är rikt på Omega 3 vilket ökar fukt och glans i håret), magert kött och fågel.

Om du är vegetarian eller vegan är bra källor till protein quinoa, linser, nötter och kikärtor. Det finns också många bra proteinpulver tex ärtprotein, hampaprotein och risprotein som kan vara en bra idé att mixa i din smoothie eller din gröt. Vi är alla olika och tar upp protein i kroppen på olika sätt, så även om du äter en balanserad kost kan ett tillskott ibland göra bra nytta, inte bara för håret utan även för huden.

stress skadar håret

SKÄR NED PÅ STRESSEN

En av de många negativa biverkningarna av stress är håravfall och livlöst och skadat hår.  Det hänger ihop med att blodkärlen i hårbotten drar ihop sig vilket inte ger tillräckligt med syre och näring till hårsäckarna. Stress kan också öka på hårstråets livscykel och gör att vi tappar mer hår än vanligt.

Stress stör också vår sömn och det är då det viktiga reparationsarbetet i hårbotten och i våra hårceller äger rum. Det finns många olika sätt att minska stressen i våra liv, och experterna menar att en nyckel kan vara att få in en bra daglig vana att jobba med stress, tex meditation. Hjärnan bygger upp en motståndskraft mot stressens effekter med hjälp av meditation, men även medveten andning kan vara ett bra sätt att sänka stressnivåerna i kroppen. Lägg undan din mobil, dator och padda på kvällen så att du slipper det blå ljuset, det stör melatoninproduktionen i hjärnan, det hormon som förklarar för hjärnan att det är dags att sova. Släck ned ordentligt i sovrummet, det ökar också melatoninproduktionen.

BORSTA INTE HÅRET FÖR MYCKET

Lite beroende på vilken kvalitet du har på din hårborste kan allt för flitigt borstande skada ditt hår. Använder du en plastborste och kanske har lite för hårt grepp och borstar från rot till topp? Det kan innebära en belastning på håret. Använder du en borste med svinborst kan det vara bra att borsta håret i många ”drag”, för att få ut hårets naturliga sebum ut i topparna, men använd ett lätt handlag.

Annars rekommenderas en borstningsteknik där man först borstar håret i topparna, och sen arbetar från roten. Undvik också att borsta håret när det är blött.

drick vatten för håret

DRICK MER VATTEN 

Fördelarna med att öka ditt vattenintag ur ett hälsoperspektiv är enorma (bättre hjärnfunktion, bättre matsmältning, bättre hudhälsa … listan är lång), men det är också en viktig nyckelkomponent för att upprätthålla ett hälsosamt hår också.

Din hårbotten, precis som din hud, kan bli torr och om den inte får tillräckligt med vatten kan det resultera i torr hårbotten, flagor, klåda och irritation. Många som tror att de har mjäll är i själva verket bara torra i hårbotten och hår som växer från en skadad hårbotten kan bli försvagat. Man brukar rekommendera att man ska dricka mellan 1-2 liter vatten per dag, men vi rekommenderar också att man ökar intaget av nyttiga fetter som också kan hjälpa din hårbotten att återfå sin normala fuktbalans.

skalpmassage

MASSERA DIN SKALP

Skippa att scrolla i mobilen på kvällen och ägna dig stället åt lite huvudmassage innan du ska sova. Genom att massera din hårbotten sätter du fart på blodcirkulationen i skalpen, vilket i sin tur stimulerar din hårväxt.

En del använder sig av borstar för att massera hårbotten – tänk svinhår – men det gäller att du ha rätt typ av borste. Att gnugga hårbotten med fingrarna under några minuter varje kväll kan hjälpa att få en bra hårhälsa – och det är riktigt skönt också!

duscha svalt

SÄNK TEMPERATUREN I DUSCHEN

En varm dusch är riktigt skönt efter en lång dag och man känner sig lätt mer avspänd. Men att tvätta håret för ofta i vatten som är för varmt, irriterar inte bara hårbotten utan riskerar också att torka ut ditt hår.

Varmt vatten gör håret mer poröst och gör att det blir mer sårbart för skador från värme och kyla utomhus. Det kan också avlägsna ditt naturliga sebum i håret och ta bort din naturliga glans. Välj istället en varm dusch – inte en het – och avsluta med kallt vatten för att ”stänga” håret och öka glansen.

öka hårhälsan

HA HÅRET UTSLÄPPT OFTARE 

Tajta tofsar och hårknutar kan stressa din hårbotten i onödan. Om du har tofs eller håret i en stram uppsättning regelbundet i långa perioder kan det göra att håret förtunnas och i värsta fall kan det leda till något som kallas traction alopecia, som är en typ av akut håravfall.

För att minska stressen på håret kan du ha håret utsläppt oftare och vill du ändå ha håret uppsätt är en lös fläta ett ”mildare” alternativ. Dels sliter en fläta inte lika mycket på hårbotten, och dels kan du göra en fläta utan att behöva använda värmeverktyg.

 

Läs mer: 

• Årets stora hårtrender 2018.