Regn, blåst och mörka morgnar. Hösten kan kännas kämpig för många och tanken av att ligga kvar i sängen och dra täcket över huvudet lockar mer än någonsin under dessa månader. Trots mörkret finns det ändå några enkla saker du kan göra för att pigga upp tillvaron. Vi har listat 6 saker som hjälper dig genom de kommande månaderna och som gör hösten lite härligare!

 

1. Avkopplade bubbelbad

Woman in bath relaxingEfter en lång dag på jobbet finns det inte mycket som slår ett varmt avkopplande bad. Ta hand om din trötta kropp och låt dig själv krypa ner i badkaret tillsammans med ett gäng lyxiga produkter. Bamford har ett ljuvligt badsalt som hjälper till att återhämta både kroppen och själen. Även Weleda Relaxing Bath Milk  som kommer i 4 härliga dofter är perfekt att hälla i badet innan läggdags för att skänka ro till sinnet efter en stimmig dag. Avsluta sedan med en mjukgörande bodylotion. Du kommer känna dig som en ny människa!

 

2. Värmande tèer (eller en kopp choklad!)

olika sorters te och deras egenskaperÄr det någon gång på året som te smakar bättre än vanligt, så är det på hösten. Kryp ner i soffan med en filt och avsmaka ett gott te.
En kopp rogivande thé är också ett perfekt sätt att avsluta dagen – läs Åsa Waaks tips här >>>

Om du är en choklad-junkie så misströsta inte, det går såklart att fixa en kopp varm choklad som är hälsosam och gör gott både inifrån och ut: här är bästa choklad-receptet från Hur bra som helst >>>  

 

3. Inspirerande läsning

friendly food naturligt snygg bokrea

Låt en riktigt bra bok förgylla årets mörkaste månader. Kasta dig in i en fängslande roman, en spännande deckare eller ta dig tid att lära dig något nytt.

Vi på Naturligt Snygg rekommenderar såklart Hannah Sjöströms senaste bok Hello Glow – om hudhälsa och hur du får till en strålande lyster! Och har du inte läst Hannahs första bok Naturligt Snygg så gör du en grön skönhetsdetox – så läs den med! (Köp båda i ett prisvärt bokpaket här!).

 

4. Spännande nya recept

marita bok inspo boost halsa wellness naturligt snygg bloggare

Vardagen med allt vad den innebär sätter oss lätt i gamla hjulspår. Hur bekvämt och smidigt det må vara att värma en påse pyttipanna eller steka lite köttbullar är det knappast någonting som kommer liva upp tillvaron. Att pröva ett nytt recept kan ge mer än du tror och det behöver varken vara tidskrävande eller besvärligt. Spana in våra bloggares härliga och inspirerande recept här på sajten. Föredrar du en bok, kan vi rekommendera boken Friendly Food, skriven av Hanna Göransson, Marita Karlsons bok Superhälsa eller boken Hälsokick, som ger dig 60 enkla recept på smoothies, juicer och mellanmål!

 

5. Uppiggande träning

maya-becoreAtt träning har positiva effekter på vår kropp vet vi, och under hösten, när soltimmarna blir färre, blir också behovet av energi större. Träning minskar tröttheten, förbättrar din sömnkvalitet och ökar känslan av förhöjd energi. Dessutom stärker det immunförsvaret och frisätter endorfiner som gör dig gladare! Det finns träningsformer för alla och oavsett om du föredrar löpning, simning, dans eller någon annan träningsform kommer du definitivt märka skillnad på ditt välmående. Läs Mayas inlägg om hur du håller motivationen uppe året om här eller läs om Hannahs 7 kilometers utmaning.  Är du intresserad av yoga, har Detoxlife skrivit ett inlägg hur du skyddar knät när du yogar. Läs det här ->> 

 

6. Boosta kroppen inifrån med kosttillskott

kosttillskott-2 (1)

För en del av oss är kosttillskott ett säkert knep för att stärka immunförsvaret på så sätt höja energinivåerna under hösten.

Läs vår hudterapeuts guide till kosttillskotten som stärker immunförsvaret här.

Att ladda upp med naturliga produkter i hemma-apoteket är också bra i förebyggande syfte – här är några riktigt bra tips!

 

 

Hoppas dessa tips hjälper dig till en piggare och mer strålande höst!