Regn, blåst och mörka morgnar. Hösten kan kännas kämpig för många och tanken av att ligga kvar i sängen och dra täcket över huvudet lockar mer än någonsin under dessa månader. Trots mörkret finns det ändå några enkla saker du kan göra för att liva upp tillvaron. Vi har listat 6 saker som hjälper dig genom de kommande månaderna och som gör den lite trevligare!

 

1. Avkopplade bubbelbad

Woman in bath relaxingEfter en lång dag på jobbet finns det inte mycket som slår ett varmt avkopplande bad. Ta hand om din trötta kropp och låt dig själv krypa ner i badkaret tillsammans med ett gäng lyxiga produkter. Neal’s Yard Remedies har ett vitaliserande badskum med doft av bland annat enbär och lavendel, som hjälper dina muskler att återhämta sig och lämnar de avslappnade. Även Weleda Relaxing Bath Milk  som kommer i 4 härliga dofter är perfekt att hälla i badet innan läggdags för att skänka ro till sinnet efter en stimmig dag. Kombinera detta med ett renande badsalt och avsluta med en mjukgörande bodylotion. Du kommer känna dig som en ny människa!

 

2. Värmande tèer

olika sorters te och deras egenskaperÄr det någon gång på året som te smakar bättre än vanligt, så är det på hösten. Kryp ner i soffan med en filt och avsmaka ett gott te. Neal´s Yard har téer för alla smaker och tillfällen! Njut av en avkopplande blandning med smak av citronmeliss och limeblomma som hjälper dig att slappna av och sova bättre. Eller välj en energigivande kopp timjan och lakritste eller varför inte ett uppfriskande te med smak av pepparmint efter middagen?

 

3. Stämningshöjande doftljus

hing3

 

Den optimala mysfaktorn är väl ändå att tända ett ljus, inte minst doftljus. Hing har ljus i underbara dofter som sätter guldkant på vardagen. Låt ett ljus med doft av cederträ och rosmarin brinna i takt med en mysig film i soffan eller tänd ett fräscht ljus med citrongräs i hallen som piggar upp varje gång du passerar. Hing har även tagit fram ett ljus med doft av kanel och kryddnejlika som smygstartar julkänslan.

 

 

4. Inspirerande läsning

friendly food naturligt snygg bokrea

Låt en riktigt bra bok förgylla årets mörkaste månader. Kasta dig in i en fängslande roman, en spännande deckare eller ta dig tid att lära dig något nytt. Hannah Sjöströms bok Naturligt Snygg vägleder dig genom eko-djungeln och listar vilka ingredienser du ska undvika och hur du ska välja istället. Lär dig hur du går till väga och varför en grön utväxling i sminkväskan behövs.

 

5. Spännande nya recept

marita bok inspo boost halsa wellness naturligt snygg bloggare

Vardagen med allt vad den innebär sätter oss lätt i gamla hjulspår. Hur bekvämt och smidigt det må vara att värma en påse pyttipanna eller steka lite köttbullar är det knappast någonting som kommer liva upp tillvaron. Att pröva ett nytt recept kan ge mer än du tror och det behöver varken vara tidskrävande eller besvärligt. Spana in våra bloggares härliga och inspirerande recept här på sajten. Föredrar du en bok, kan vi rekommendera boken Friendly Food, skriven av Hanna Göransson, Marita Karlsons bok Superhälsa eller boken Hälsokick, som ger dig 60 enkla recept på smoothies, juicer och mellanmål!

 

6. Uppiggande träning

maya-becoreAtt träning har positiva effekter på vår kropp vet vi, och under hösten, när soltimmarna blir färre, blir också behovet av energi större. Träning minskar tröttheten, förbättrar din sömnkvalitet och ökar känslan av förhöjd energi. Dessutom stärker det immunförsvaret och frisätter endorfiner som gör dig gladare! Det finns träningsformer för alla och oavsett om du föredrar löpning, simning, dans eller någon annan träningsform kommer du definitivt märka skillnad på ditt välmående. Läs Mayas inlägg om hur du håller motivationen uppe året om här eller läs om Hannahs 7 kilometers utmaning.  Är du intresserad av yoga, har Detoxlife skrivit ett inlägg hur du skyddar knät när du yogar. Läs det här ->>