Är du nybörjare på yoga och nervös inför dina yogapass? Har du aldrig testat yoga men planerar att börja i höst? Grattis, du har så mycket positivt framför dig! Här har vi samlat några tips för dig som vill komma i gång med yoga. Ha så kul och lycka till!

 

1. Kom i god tid till yogastudion 
Det kan låta banalt men att dyka upp en stund (10 minuter) innan yogaklassen börjar kan vara jättebra för dig som nybörjare. Du hinner orientera dig i lokalerna, byta om ordentligt (det räcker med bekväma tights, och en top) och  hälsa på yogaläraren. Du får också extra tid att kanske berätta för läraren om du har problem eller om du har ont någonstans. Yogaläraren kan ge dig tips i förväg och du kommer garanterat att få den hjälp du behöver. Dessutom kan det vara bra att lära känna shalan eller studion i sig – var finns yogamattorna, var i salen kan jag hitta min plats som känns bra? Dessutom är det alltid lite skönare att ha en egen stund av vila på mattan innan klassen börjar, istället för att rusa in med andan i halsen.

 

2. Var inte rädd för att ställa frågor till yogaläraren
Det är bättre att fråga än att chansa, din lärare är ju trots allt där av just den anledningen – att lära dig! Om du är osäker på om du verkligen får till yogapositionen eller om det gör ont eller känns konstigt och obekvämt så kan det hända att du behöver justera något. Och ibland förstår man inte allt som yogaläraren instruerar. Det är inget konstigt alls med att ställa frågor under klassen – du är ju nybörjare! Frågar du så kan du få hjälp, och så hittar du en mer positiv utveckling. Sök ögonkontakt eller räck upp handen så kommer läraren till dig. Det är värt det!

 

3. Glöm inte att andas under yogapasset
Det är väldigt vanligt att man fokuserar så mycket på armar, ben, balans och koordination att man glömmer av att tänka på andningen, eller till och med håller andan. Detta är vanligt för alla nybörjare inom yoga och det beror på att vi är ganska ovana i vanliga livet att fokusera på andningen och andas medvetet. Andningen är det allra viktigaste i yogan, så fokusera hellre på den först och låt rörelserna sitta i efterhand! Under en yogaklass ska man helst andas genom näsan och hålla munnen stängd, och bara det kan vara ansträngande i början. Men ge inte upp – efter några pass slutar du tänka på det och det kommer mer naturligt.

 

4. Ta det lugnt, fokusera på att njuta och ha kul
Ta inte dig själv på för stort allvar. Yoga är ingen prestationssport. Alla har vi någon gång misstagit oss på vänster och höger och alla har någon gång tappat balansen och hamnat på rumpan. Njut av yogaklassen och se det som egentid, ha kul och strunta i om det blir fel ibland – alla har varit nybörjare! Försök att hitta till en positiv känsla – som att du utforskar något helt nytt och spännande! Du behöver ha kul för att vilja komma tillbaka och du behöver komma tillbaka för att utvecklas. Tänk också på att det finns olika typer av yoga som du kan utforska – bara det är ju kul!

 

5. Du fokuserar på prestation 
Ingen förväntar sig att du ska komma in och stå på händer det första du gör. Yoga handlar inte om perfekt linjering, att hålla en perfekt position eller gå ned i split. Det handlar heller inte om viktminskning eller att vara vig. Yoga handlar om det som händer där inne, och att röra på kroppen är ett sätt att hitta in dit. Yoga tar tid, det ska ta tid och det är ett livslångt projekt du inleder. Så ta det i din takt, fokusera på att hitta en skön känsla snarare än den perfekta positionen. Och om du inte fick ”feeling” för yoga efter din första klass, testa en annan yogaform, eller en annan lärare – eller en annan yogastudio! Och jämför inte dig själv med personen på mattan bredvid dig. Hen är på sin alldeles egen yogaresa – precis som du! Det heter yoga practice – inte yoga perfect.

 

Vi listar de bästa ekologiska och hållbara träningskläderna

 

Urgulliga yogatrenden – gör yoga med en get

Följ oss på Facebook för grymma nyheter om ekologisk skönhet och hållbar livsstil dagligen! >>>