Hallå där Michael Gegerfelt

vd för landets största beautyshop på nätet, eleven.se.

Ni har infört en flik för eco/naturligt på sajten – varför?

– Det är något som vi önskat införa under en längre tid, men har velat fylla på och bredda vårt sortiment med gröna produkter innan. En stor del av våra kunder har efterfrågat just ett enkelt sätt att hitta naturliga/eko-produkter och detta är ett första steg i rätt riktning. Dessutom har vi börjat märka upp de produkter som är naturliga/eko med en grön liten tagg – detta för att göra det tydligare när man går runt i alla andra vanliga grupper. Många ändringar är på väg och vi kommer att ha en drivande fokus på just gröna produkter så denna grupp kan mycket väl komma att bli en av våra absolut största. Så räkna med att denna avdelning kommer få mycket mer plats under de kommande månaderna.

Varför har intresset för grön skönhet ökat, tror du?

– Jag hoppas på ett ökat allmänt intresse för både miljön och vad vi utsätter våra kroppar för. Gröna produkter har också, som tur är, världens främsta PR-verksamhet – nämligen alla bloggare. Bloggare har hjälpt till att ge ett ökat medvetande till många av de kunder som vi har pratat med.

Vilka trender ser du för framtiden inom beauty?

– Jag är övertygad om att den “gröna vågen” kommer att fortsätta och växa sig mycket starkare. Jag hoppas också att branschen tillsammans kan arbeta fram klara direktiv för vad som ska kallas naturligt/ekologiskt/organiskt. Vi har upptäckt många märken som hävdar att deras produkter är ekologiska när de på sin höjd kan kallas naturliga. Jag tror inte att detta är av illvilja på något sätt, bara en oklar uppfattning på hur man ska klassa dem. När det gäller tips på förbättringar av vår ekosatsning, önskemål om nya gröna märken eller önskemål om att bidra till en grön mini-guide hos oss så tar vi tacksamt emot information och tips.

Har ni några fler naturliga nyheter på gång?

– Vi hoppas kunna få in en stor mängd nya märken under året samt många nya produkter från våra befintliga märken. I skrivande stund så vet jag att vi har minst fyra märken till som är på väg in och många nya produkter från våra befintliga.

Vilket av de gröna varumärkena är mest populärt?

– De två absolut största gröna märkena är för närvarande 100% Pure (som vi är stolta över att ha introducerat i Sverige) vilket vi är mycket glada för, samt en nykomling hos oss som heter Spiezia. Spiezia är certifierade av Soil Association som har väldigt strikta krav. Deras produkter (inklusive burkarna och flaskorna) tillverkas för hand på deras egna farm – Gear Farm i Cornwall, England. Anläggningen drivs till stora delar också av solenergi vilket vi verkligen gillar. 100% Pure erbjuder också ett stort sortiment av ekologisk make-up, som inte bara är underbar att använda, men även doftar helt underbart. Har man inte testat ett ekologiskt läppbalsam så måste man testa på 100% Pure Organic Mint Lip Balm – den doften är för mig helt beroendeframkallande.

Här kan du tipsa eleven.se om bra gröna produkter: twitter.com/elevense

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>